Monday, October 13, 2008

Spanish IV 10-13-08

Español IV
13 de octubre de 2008

• Think (and write alone)-Pair (Interview a partner about the same questions you answered)-Share activity (each partner tells another set of partners about your own partner). Piensa – Cambian impresiones – Les explica a otros.
The questions were spun off of the article about Latinos in the United States. We’ll continue the follow-up as homework.
• I introduced the vocabulary and context for our new chapter :Para contra – focusing on various traditional narrate styles. See pages 10 & 11 for vocabulary.
• I announced that students will find, and practice, a few appropriate jokes to tell to the class on Wednesday. Jokes, and plays on words, are one of the narrative styles we’ll be studying.
• Tarea:
1. Study system for the vocabulary on pp. 10-11 (¡Cuidado!)
2. Search for appropriate jokes to tell on Wednesday.
3. Add to items #1 and #4 from our discussion today – see below:

Piensa – Cambian impresiones – Les explica a otros.
1. Nombra ejemplos de celebres hispanohablantes en
los campos de:

• La política- Cesar Chávez, Fidel y Raúl Castro,
Hugo Chávez, Nydia Velázquez,
Rosario Marín, Bill Richardson,
Juan Carlos, Felipe Calderón, Vicente Fox
Fernán e Ysabel

3. Da ejemplos de los estereotipos negativos en
los Estados Unidos sobre los hispanohablantes.
a. Son miembros de una pandilla/banda (gangs).
b. Son narcotraficantes. (la venta de las drogas)
c. Son conductores malos – no observan las leyes de la carretera.
d. No tienen trabajos profesionales.
e. Todos son mexicanos.
f. No tienen buena preparación educativa.
g. No son puntuales.
h. Son muy tranquilos
i. Los niños son vendedores ambulantes de chicle.
j. Manejan con coches llenos de gente.

4. Da evidencia contradictoria sobre los estereotipos
negativos mencionados en el número 3.