Monday, February 01, 2010

Español IV - el primero de febrero de 2010

Español IV
El primero de febrero de 2010


1. 3B vocabulary review:
"Prueba de practica" - pg. 89
Practice translation sentences.

I was pleased some students had found the vocabulary review sites post on the blog I made last Friday.

I also reminded students to review pages 112 & 123 = capítulo 4: most of these were included in our extra handouts from Preliminar. YES! I have added them to the vocabulary review sites post.

Segunda hora:
2. Review of Cajas de Cartón - parte I & stamps on parte II
3. Exposición: Claudia - Andalucía

Cuarta hora:
2. Divided into discussion 7 groups - El norte panel discussion
3. Divided the 7 discussion topics among the groups: 1 per group
4. Class time to plan/prepare their topic for tomorrow's discussion = ORAL POINTS. Each panel member needs to be ready to lead the discussion and answer any questions using examples drawn from the movie.

Tomorrow during the discussion all class members will receive a copy of all of the questions to take notes on during the discussion. This should be great preparation for the essay questions on the final exam.

Las preguntas de discusión:
1. ¿Cómo crecen y cambian Rosa y Enriques a través de la película? ¿Qué sucesos y circunstancias producen estos cambios?

2. Comente sobre el lenguaje, el simbolismo y las metáforas en la película. ¿Por qué están en ella? ¿Qué efectos producen?

3. ¿Cuáles son los desafíos que Rosa y Enrique se enfrentan?

4. ¿Cuáles son algunos de los conflictos que se presentan en la película, y cómo se resuelven?

5. Compare y contraste la vida en Guatemala con la de los EE.UU.

6. ¿Qué mensaje social es presentado en la película? ¿Qué lecciones de la vida se aprenden?

7. ¿Cuáles son los tres actos (las tres partes) de la película? ¿Cómo están relacionadas? ¿Por qué está dividida así la película? ¿Qué efecto produce en el vidente?

Tarea:
Estudien el vocabulario - capítulo 4
Hora 4rta: Prepara la discusión sobre El norte